ذینفعان پروژه
ذینفعان پروژه اشخاص یا نهادهایی هستند که در یک پروژه خاص علاقه دارند. طبق گفته موسسه مدیریت پروژه (PMI)، اصطلاح ذینفع پروژه به «فرد، گروه یا سازمانی اشاره دارد که ممکن است بر یک تصمیم، فعالیت یا نتیجه یک پروژه تأثیر بگذارد، تحت تأثیر قرار گیرد یا خود را تحت تأثیر قرار دهد.
انواع ذینفعان
ذینفعان ممکن است در داخل یا خارج از یک سازمان مستقر باشند، از جمله:
- حامی پروژه
- کسانی که علاقه یا پتانسیل کسب سود از تکمیل موفقیت آمیز یک پروژه را دارند
- هر کسی که ممکن است تأثیر مثبت یا منفی در تکمیل پروژه داشته باشد
نمونه هایی از ذینفعان پروژه به شرح زیر است:
- رهبر پروژه
- مدیریت ارشد
- اعضای تیم پروژه
- مشتری پروژه
- مدیران منابع
- مدیران خط
- گروه کاربری محصول
- آزمایش کنندگان پروژه
- هر گروهی که در حین پیشرفت پروژه تحت تأثیر آن قرار می گیرد
- هر گروهی که پس از تکمیل پروژه تحت تأثیر آن قرار می گیرد
- پیمانکاران فرعی پروژه
- مشاوران پروژه
انواع ذینفعان در مدیریت پروژه
دو نوع ذینفع اصلی در مدیریت پروژه وجود دارد، داخلی و خارجی.
ذینفعان داخلی :
این ذینفعان از داخل خانه می آیند!!! ذینفعان داخلی افراد یا گروه های درون کسب و کار مانند اعضای تیم، مدیران، مدیران اجرایی و غیره هستند.
ذینفعان خارجی:
ذینفعان خارجی - همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید - افراد یا گروه هایی خارج از کسب و کار هستند. این شامل مشتریان، کاربران، تامین کنندگان و سرمایه گذاران می شود.
همانطور که می بینید، ذینفعان همیشه برای مدیر پروژه کار نمی کنند. نیازی به گفتن نیست که این میتواند لایهای از پیچیدگی را اضافه کند، زیرا باید بتوانید با افراد در تمام سطوح مختلف کسبوکار و با درجات مختلفی از تعامل، نفوذ و علاقه ارتباط برقرار کنید.
نحوه انجام تحلیل سهامداران
به محض اینکه منشور پروژه شما کامل شد و محدوده پروژه شما مشخص شد، می توانید از آن برای شروع نقشه برداری از سهامداران خود استفاده کنید. در اینجا نحوه به دست آوردن توپ با فرآیند تجزیه و تحلیل اولیه ذینفعان آورده شده است.
1. ذینفعان خود را شناسایی کنید
در مرحله اول، باید مشخص کنید که ذینفعان شما واقعا چه کسانی هستند. برای انجام این کار، از منشور پروژه خود و سایر برنامه ها و مستندات پروژه استفاده کنید تا فهرست کاملی از ذینفعان پروژه خود، اعم از داخلی و خارجی تهیه کنید.
به خاطر داشته باشید که برخی از ذینفعان تا اواخر چرخه عمر پروژه وارد بازی نمی شوند - اما اگر بتوانید از قبل پیش بینی کنید که چه کسانی خواهند بود، می توانید شروع به خرید آنها کنید، از همان ابتدا رابطه ایجاد کنید، و به آنها کمک کنید تا از همان ابتدا احساس مشارکت کنند.
2. سهامداران خود را اولویت بندی کنید
هنگامی که همه سهامداران خود را شناسایی کردید، می توانید شروع به اولویت بندی آنها کنید.
اولویت بندی ذینفعان مهم است زیرا به شما کمک می کند تا بفهمید منابع خود را کجا سرمایه گذاری کنید. به عبارت دیگر، به شما - به عنوان مدیر پروژه - کمک می کند تا تشخیص دهید که تصمیم گیرندگان کلیدی در هر لحظه چه کسانی هستند، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که در زمان مناسب با افراد مناسب صحبت می کنید.
چند روش برای انجام این اولویت بندی ذینفعان وجود دارد، اما یک راه ساده این است که آنها را با استفاده از شبکه قدرت/نفع (یا قدرت/نفوذ، یا تاثیر/نفوذ) ترسیم کنید.
شبکه قدرت/منفعت به شما کمک می کند تا با پاسخ دادن به دو سوال کلیدی، ذینفعان کلیدی خود را شناسایی کنید که به شما کمک می کند آنها را در یکی از چهار دسته گروه بندی کنید:
چه سطحی از قدرت دارند؟چقدر مهم است که از پیشرفت و نتایج پروژه راضی باشند؟ چقدر برای موفقیت پروژه مهم هستند؟ آنها چقدر بر پروژه، سایر ذینفعان، تیم و غیره تأثیر دارند؟ (به یاد داشته باشید: تأثیر یک ذینفع می تواند مثبت یا منفی باشد!)
آنها چه سطحی از علاقه دارند؟: آیا این پروژه برای آنها بسیار مهم است یا فقط به صورت مماس به آن متصل هستند؟ آیا این چیزی است که آنها مستقیماً مسئول آن هستند؟ آیا آنها برای کار یا نتایج دیگر به آن متکی هستند؟ آیا آنها با این پروژه مخالف هستند یا به نوعی نگران آن هستند؟
دیدگاه خود را بنویسید